152018mrt

Blog: Lean toepasbaar in onderwijs?!

Lean toepasbaar in onderwijs?!

door Ruud van Rijen

In 2007 kwam ik als leidinggevende van Instituut Verbeeten (zorginstelling voor radiotherapie en nucleaire geneeskunde) voor het eerst in aanraking met lean. Verschillende experimenten in ‘mijn’ afdeling leidden tot blijvende verbeteringen. Zorgprofessionals en dokters raakten overtuigd. In 2013 kreeg ik, inmiddels was ik lean coach, de vraag : “Wat je nu doet met eigenwijze dokters, kan je dat ook met eigenwijze docenten?” Die uitdaging ben ik aangegaan!

Uit ervaring weet ik inmiddels dat het heel goed mogelijk is om lean toe te passen in het onderwijs. Verschillende onderwijsinstellingen in Nederland, primair, voortgezet, beroeps en hoger onderwijs, zijn in de afgelopen jaren hiermee gestart. Iedere instelling heeft daarbij een andere insteek of doelstelling.

We zien verschillende lean instrumenten toegepast worden om:
– Verspillingen weg te nemen uit onderwijsprocessen.
– Klantwaarde te onderzoeken met leerlingen / studenten.
– Werkplekken en klaslokalen op orde te brengen en houden.
– Probleemoplossend vermogen van docenten te vergroten.
– Teamdynamiek te versterken
– Onderwijskwaliteit aantoonbaar beter te maken.

Lean Instituut @ Verbeeten heeft sinds 2013 veel ervaring binnen de onderwijssector opgedaan. Onze doelstelling is een duurzame bijdrage te leveren aan uitstekend onderwijs. We zien namelijk veel potentie en leergierigheid bij docenten en medewerkers in de ondersteunende afdelingen om aan de slag te gaan.

Met een integrale aanpak gaan we voor hechte docententeams die met een gezamenlijke ambitie de onderwijskwaliteit aantoonbaar verbeteren. Dit onder aanvoering van een sterke schoolleider met een duidelijke visie. Om dit te realiseren hebben we onze producten en diensten hierop afgestemd. Centraal in onze manier van werken staan de 3 P’s: Purpose, People, Process.

Afbeeldingen menupagina's-02

Purpose: Beginnen met een duidelijk en diep begrip van wat studenten/leerlingen echt nodig hebben en waarderen. Uiteraard in afstemming met ouders, verzorgers, bedrijfsleven en vervolgonderwijs!
People: Docenten ontwikkelen zich door middel van verschillende lean opleidingen en coaching in het vergroten van probleemoplossend en zelf organiserend vermogen.
Process: Lean opgeleide docenten zien dat verspillingen worden veroorzaakt door gebrekkige processen, arbeidsomstandigheden en gebrek aan standaardwerk. Probleemidentificatie en -oplossing worden onderdeel van ieders werk.

In de komende maanden wil ik praktijkverhalen delen hoe de 3 P’s in een onderwijsorganisatie vormgegeven wordt. Houd de website www.leanverbeeten.nl in de gaten voor nieuwe blogs en informatie over komende opleidingen. En volg mij op LinkedIn!

Ruud van Rijen